Rabbi Pinchas Eliyahu Ben Meir Hurwitz de Vilna (1765-1821)

0
44

Rabbi Pinchas Eliyahu Ben Meir Hurwitz a compus Sefer HaBrit [Cartea Legământului]. Ea este un tratat etic cu privire la chestiunile religioase ale credinței, Halaḥah, moralitatea, Cabala, natura, filozofie, știință și tehnologie, aAutorul declarând că intenționează să scrie un comentariu explicativ cu privire la a treia parte a lui Šaarei Keduša (Porțile sfințeniei) de Rabbi Ḥayim Vital.

Cu două sute de ani în urmă, Sefer HaBrit era un element important în biblioteca oricărei case evreiești educate. Prima publicație anonimă în 1797, cu acest nume având 800 de pagini a apărut în 40 de ediții. A fost citită pe scară largă de evreii din vestul și estul Europei, cu entuziasm egal.

Decizia inițială a autorului de a-și ascunde identitatea a stârnit zvonuri că această carte a fost scrisă de figuri la fel de diverse precum Vilna Gaon și Moses Mendelssohn. După ce a apărut o ediție piratată redusă în 1801, autorul și-a dezvăluit identitatea într-o ediție extinsă. Numele său era Pinchas Hurwitz din Vilna și pasiunea sa unică atât pentru Cabala Lurianică cât și pentru știința modernă a dus la aparița acestui tratat, o remarcabilă combinație între știința contemporană și Cabala Lurianică, ce a creat un spațiu intelectual adecvat adaptării evreilor la lumea modernă, fără a sacrifica integritatea religioasă.

În timp ce prima jumătate a lui Sefer HaBrit este de mare valoare pentru istoricii intelectuali, a doua jumătate rămâne direct relevantă pentru o audiență mult mai largă. Rabbi Hurwitz era profund îngrijorat de starea societății evreiești, iar a doua parte –extinsă în mod semnificativ după ce lucrarea sa a fost produsă într-o ediție plagiată în 1801 – conținea o discuție substanțială despre etica evreiască tradițională. O valoare deosebită are secțiunea intitulată “Ahavat Reiim”, în care Rabbi Hurwitz a argumentat că porunca de a “iubi pe aproapele tău ca pe tine însuți” ar trebui să fie înțeleasă ca o directivă mai largă care să respecte și să dețină demnitatea tuturor ființelor umane.

El a compus, de asemenea, Mitzvot Tovim [Porunca Binelui], care discută scopul Mitzvot, Beit Yotzer [Locul naşterii], care interpretează Sefer Yetzira [Cartea Creaței], Matmonei Mistorim [Comorile ascunse], cu privire la combinațiile de litere și o interpretare a cărții lui Rabbi Emanuel Chai Riki Mishnat Hassidim [Învățătura Hassidim].

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts