Rabbi Yehuda Ashlag, Baal HaSulam (1884-1954)

0
87

Rabbi Yehuda Ashlag, cunoscut sub numele de Baal HaSulam pentru Sulam [Scara] Comentariul asupra Cărții Zohar, deoarece servește ca o scară pentru a ne ridica la bunătate. Baal HaSulam s-a născut în Polonia și a fost educat de Rabbi din Kloshin și de Rabbi din Porsov.

Ashlag a studiat cu bună știință Cabala de la vârsta de șapte ani, ascunzând paginile din cartea Etz Chaim (Arborele vieții) de Isaac Luria (cunoscut și sub numele de Arizal) în tratatul talmudic pe care trebuia să-l studieze. La vârsta de doisprezece ani, el a studiat independent Talmudul. La nouăsprezece ani, cunoștința lui Ashlag despre Tora a fost destul de profundă pentru ca rabinii din Varșovia să-i confere titlul de rabin. În această perioadă a lucrat ca judecător la curtea rabinică din Varșovia și, de asemenea, a câștigat experiență ca profesor de instruire a judecătorilor pentru instanțele evreiești. Ashlag a studiat, de asemenea, limba germană în Varșovia și a citit textele originale ale lui Hegel, Marx, Nietzsche și Schopenhauer.

În timp ce era încă în Polonia, el s-a întâlnit cu un comerciant neidentificat din Varșovia, care s-a dezvăluit lui Ashlag ca fiind cabalist. Ashlag a studiat cu acest profesor în fiecare noapte timp de trei luni, iar după cum el însuși a spus, “până când aroganța mea ne-a separat”, și profesorul a dispărut. Câteva luni mai târziu, Ashlag s-a întâlnit din nou cu profesorul și, după ce a vorbit cu el, l-a convins să-i dezvăluie un secret cabalist important. A doua zi, profesorul a murit.

În 1921, la vârsta de 36 de ani, Ashlag a luat decizia de a emigra în Țara Israel, o călătorie care a durat câteva luni. A petrecut primii ani anonim, sprijinindu-și familia prin muncă manuală în timpul zilei și scriind comentariile sale noaptea. În cele din urmă, a fost recunoscut prin munca sa și a fost numit Rabin al Givat Shaul, Ierusalim, în 1924.

Ashlag a fost prieten cu cabalistul și rabinul șef al mandatului britanic al Palestinei, Rabbi Abraham Kook, care l-a recunoscut pe Ashlag drept un mare urmaș al lui Isaac Luria. Ashlag avea mari speranțe să întâlnească mari cabaliști în Ierusalim, inclusiv adepții sefarzi urmași ai cabalistului Sar Shalom Sharabi din secolul al XVIII-lea. Cu toate acestea, a fost profund dezamăgit de întâlnirea cu ei. Opiniile lor despre Cabala erau contrare experienței lui Ashlag cu învățătura ca mijloc de profundă transformare personală și iluminare spirituală, devenind un vas pentru lumina divină.

În 1926, Ashlag a plecat la Londra și acolo a scris comentariul său despre cartea lui Isaac Luria, Etz Chaim (“Copacul vieții”). Această lucrare este intitulată Panim Meirot Umasbirot. I-au luat un an și jumătate pentru a finaliza această lucrare. A fost publicată în 1927, iar în 1928 Ashlag s-a întors la mandatul britanic al Palestinei.

În 1932, Ashlag și familia sa s-au mutat la Jaffa. În această perioadă, Ashlag a început de asemenea o lucrare importantă, Talmud Eser Sefirot, un comentariu asupra tuturor scrierilor lui Isaac Luria. În această misiune, el a elaborat o explicație cuprinzătoare a secvenței creării tuturor lumilor superioare (Olamot Elyonim), începând cu izvorul emanației (Ma’atzil) și terminând cu lumea noastră (Olam HaZeh). Lucrarea este împărțită în șase volume, cuprinzând șaisprezece părți și peste două mii de pagini. Unii o consideră astăzi drept nucleul întregii învățături a Cabalei.

În anii 1930, Ashlag, la aproape cincizeci de ani, a adunat în jurul său un grup de discipoli, inclusiv Rav Yehuda Tzvi Brandwein, cel mai apropiat student al său, și a studiat cu ei Cabala în fiecare seară, adesea de la puțin după miezul nopții până în zori. El a compus, de asemenea, multe articole și scrisori care au promovat deschis studiul cabalei pe scară largă.  Ashlag a dorit foarte mult să publice materiale cabaliste, în medii potrivite pentru diseminarea cunoștințelor pe care le-a dobândit, în întreaga națiune. El a început o publicație independentă despre Cabala, “HaUma” (“Națiunea”). Conținutul său prezintă profunzimea analitică a lui Ashlag de a folosi cunoștințele pe care le-a atins în Cabala pentru a lumina cauza politică și probleme sociale prin egoismul uman; oferind motivele pentru care comunismul era destinat să eșueze și oferind soluții pentru corectarea proprietății egoismului uman prin metoda lui de predare a Cabalei.

În 1943, Ashlag s-a mutat în Tel Aviv și a început să lucreze la cartea sa, HaSulam (Scara), o colecție de comentarii despre Zohar. În această perioadă, el a scris timp de optsprezece ore pe zi, și din cauza lipsei de bani el nu a putut să-și permită o cantitate suficientă de hârtie și cerneală pentru a scrie explicații mai precise. Mai târziu, el a spus că, dacă ar fi fost în puterea sa, ar fi scris un comentariu complet despre Zohar în două sute de volume, dar el nu a putut să înceapă lucrarea din cauza lipsei de mijloace.

A terminat această lucrare în 1953, și a adăugat mai târziu trei volume. Rav Yehuda Tzvi Brandwein, studentul cel mai apropiat al lui Rav Ashlag, a terminat lucrarea prin adăugarea a trei volume, numite Tikunei HaZohar “Maalot Hasulam”. În onoarea încheierii întregii lucrări, elevii lui au organizat o mare sărbătoare în Meron, unde Ashlag a ținut discursul care este publicat astăzi sub titlul “Maamar LeSiyum HaZohar” (“cunoscut ca “Discurs la finalizarea Zoharului”).

Yehuda Ashlag a murit în ziua lui Yom Kippur în 1954. A fost îngropat pe cimitirul Har HaMenuchot situat în Givat Shaul, Ierusalim, Israel.

Baal HaSulam a dezvoltat o nouă metodă de studiere a Cabalei, permițând tuturor celor interesați să atingă nivelul spiritual pentru a o folosi.

Baal HaSulam a compus o serie de introduceri care pregătesc elevul pentru studierea corectă a textelor Cabalei și explicarea modului de studiu. Printre compozitiile sale se numără “Introducere la Cartea Zohar”, “Introducere la Studiul celor Zece Sfirot”, Panim Meirot ve Masbirot [un comentariu despre Arborele Vietii] sau HaBahir [Strălucitoarea Lumină], Beit Shaar HaKavanot [Casa Porții Intențiilor], Pri Hacham [Fructul unui Înțelept].

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts