Patru etape în dezvoltarea Kli

0
54

Cabaliștii au atins spiritualitatea și au scris despre asta în cărțile de Cabala. Ei au perceput că rădăcina întregii realități este o Forță Superioară, pe care ei o numesc Ațmuto (Sinele Său), deoarece nu au putut să o obțină ei înșiși. Cu toate acestea, ei au ajuns la concluzia că un gând și intenție provin de la Ațmuto – pentru a crea creațiile și a le încânta. Ei au numit gândul și intenția „Gândirea Creației” sau „Lumina Superioară”. Astfel, în ceea ce privește creatura, Lumina este Creatorul, deoarece Ațmuto este de neatins. Prin urmare, legătura Creator-creatură există prin Lumina Superioară.

Pentru a rezuma: Lumina emană de la Ațmuto și dorește să creeze o creatură și să o încânte umplând-o cu plăcere. Cu alte cuvinte, scopul Luminii este de a crea o creatură care va simți Lumina ca plăcere. Acesta este motivul pentru care Cabaliștii au numit creatura, Kli și Lumina, „umplere”. Lumina care provine de la Ațmuto, pentru a crea creatura, se numește Behina Șoreș (discernământul Rădăcină), deoarece este rădăcina întregii realități. Această Lumină creează dorința de a te bucura de ea, iar dorința de a te bucura de Lumină este numită „voința de a primi” Lumina.

Măsura plăcerii depinde de măsura dorinței de a o primi. Ca și în lumea noastră, se poate să ai un stomac gol, dar nici o dorință de a mânca. Prin urmare, dorința este Kli pentru umplere, iar fără dorință, nu există nici o plăcere. Nu există coerciție în spiritualitate, iar umplerea întotdeauna urmează dorința.

Lumina iese din Ațmuto, creează un Kli și o umple. Plăcerea experimentată în creatură prin primirea Luminii se numește Ohr Hochma (Lumina înțelepciunii). Dorința născută de Lumina care o umple este numită Behina Aleph (primul discernământ). Acest nume este dat deoarece acesta este primul discernământ al viitorului Kli.

Cu toate acestea, această dorință nu este încă autonomă, deoarece este creată direct de Lumină. O ființă reală creată este una care vrea să se bucure de toată Lumina emisă de Creator de la sine. Cu alte cuvinte, dorința și decizia de a se bucura de Lumină ar trebui să vină din interiorul ei, în loc să fie înălțate în ea de către Creator.

Pentru a primi Lumina, creatura trebuie să cunoască mai întâi cantitatea de plăcere care există în Lumină. Prin urmare, trebuie să fie umplută cu Lumină și apoi să simtă cum este să fii fără Lumină. În această stare, în ea este creată o adevărată dorință pentru Lumină.

Este similar cu situațiile pe care le cunoaștem din viață. Când o persoană primește niște fructe nefamiliare pentru a le gusta, la început, nu există dorință. Dar după ce gustă fructul și experimentează plăcerea care decurge din el, iar fructul îi este luat, începe să-l poftească și dorește să re-experimenteze plăcerea. Această dorință este noua dorință care s-a născut într-o persoană, pe care o simte ca o dorință autonomă.

Prin urmare, este imposibil să construim Kli –ul tot dintr-o dată. În schimb, pentru dorința de a ști să te bucuri, pentru a simți că vrei să te bucuri, trebuie să treci prin întreaga ordine a evoluției. În Cabala, această condiție este prezentată ca o lege: „Expansiunea Luminii în dorința de a primi și plecarea ei de acolo fac Kli-ul potrivit pentru sarcina sa de a primi toată Lumina și de a se bucura de ea”. Stările dezvoltării dorinței se numesc Behinot (discernăminte), deoarece sunt noi observații în voința de a primi.

Prin urmare, o Lumină care umple Kli îi dă, împreună cu plăcerea, calitatea ei de a da. Și în timp ce Kli se bucură de Lumină, descoperă brusc că dorește să dăruiască, ca și natura Luminii care îl umple. Motivul este că pentru asta Creatorul a pregătit intenționat pentru Lumină capacitatea de a transmite Kli-ului dorința de a dărui, împreună cu plăcerea.

Rezultă că odată ce Lumina a creat Behina Aleph și a umplut-o, ea a simțit că dorește să fie similară cu Creatorul. Și pentru că aceasta era o nouă dorință, a fost un discernământ nou, numit Behina Bet (al doilea discernământ).

Behina Bet este o dorință de a da. Plăcerea pe care o simte din a fi asemănătoare cu Creatorul se numește Ohr Hasadim (Lumina Milei). De aceea vedem că Behina Aleph este opusă la Behina Bet în sensul că dorința din Behina Aleph este de a primi, iar dorința în Behina Bet este aceea de a da. Lumina din Behina Aleph este Ohr Hochma, iar în Behina Bet este Ohr Hasadim.

Când voința de a primi în Behina Aleph începe să se bucure de Lumina care o umple, simte imediat că Lumina este dăruitorul plăcerii și că ea (Behina Aleph) este primitorul plăcerii. În consecință, ea începe să vrea să fie ca Lumina în sine, fără să vrea să primească plăcerea, ci să o dea, ca Lumina. Din acest motiv, dorința de a primi în ea dispare și rămâne goală de Ohr Hochma, din moment ce plăcerea este simțită doar printr-o dorință pentru ea.

Voința de a primi nu poate rămâne fără Ohr Hochma, deoarece Ohr Hochma este Lumina sa de viață. Prin urmare, este forțat să primească niște Ohr Hochma. Astfel, această nouă dorință, numită Behina Gimel (al treilea discernământ), constă în două dorințe: 1) dorința de a fi similar cu Lumina; și 2) dorința de a primi un pic de Ohr Hochma.

În această stare, Kli simte două Lumini: Lumina Hasadim – în dorința de a dărui – și Lumina Hochma – în dorința de a primi.

Când Behina Gimel primește Lumina, simte că din cele două Lumini, Ohr Hochma, Lumina vieții, se potrivește naturii sale. Apoi decide să o primească în întregime și astfel se naște o nouă dorință independentă de a primi această plăcere, Ohr Hochma. Aceasta este aceeași plăcere cu care Creatorul dorește să umple creatura.

De aceea, vedem că Lumina care iese din Ațmuto creează pentru sine un Kli în patru pași. Prin urmare, această dorință finală, numită Behina Dalet (al patrulea discernământ), este singura creatură. Toate etapele sale precedente sunt doar etapele dezvoltării sale. De fapt, întreaga Creație este Behina Dalet. Tot ceea ce există în realitate pe lângă Creator este Behina Dalet. Behina Dalet se numește Malchut (vas Regal), deoarece voința de a primi domnește în ea.

Textul face parte din: Cuvânt înainte la Prefață la Înțelepciunea Cabalei

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts