O Miţva (Poruncă)

0
149

Aici se ridică mai multe întrebări: toți am păcătuit împotriva Torei. Mai mult decât atât, nu respectăm nici măcar partea elementară a Torei, esența ei, pentru că ne ocupăm cu detaliile şi nu luăm în calcul  generalul. Este scris: „Când respectați voința Creatorului, săraci sunt alții, și nu voi”. Cu toate acestea, cum este posibil să existe săraci, dacă toată lumea respectă regula, dorința Domnului, și iubesc pe aproapele ca pe ei înșiși?

Chestiunea sclavului evreu are nevoie de un studiu mai aprofundat: Semnificația textului este că trebuie să-ți iubești sclavul ca pe tine însuți, chiar și atunci când se referă la un străin sau la o persoană din alt neam, care nu este evreu. Și nu trebuie să te justifici pentru că regula pentru străin este aceeași ca regula pentru un evreu, deoarece, “Aceeaşi lege va fi pentru băştinaş ca şi pentru străinul care va locui în mijlocul vostru”. Cuvântul “străin” înseamnă, de asemenea, un „prozelit parțial”, adică unul care nu acceptă Tora, ci doar se abține de la idolatrie. Este scris despre o astfel de persoană: “să poți dărui străinului dinăuntrul porților tale”.

Și aceasta este semnificația unei Mițva, despre care vorbește Tanah atunci când spune: “Efectuând o Mițva te judeci pe tine și întreaga lume, pe o scală de merit”. Este foarte dificil să înțelegem de ce întreaga lume are de a face cu asta? Și nu ar trebui să justificăm că aici este vorba de cineva care este pe jumătate neprihănit, pe jumătate păcătos.

Cineva se poate vedea pe sine ca fiind pe jumătate neprihănit, pe jumătate păcătos, dar nu și că întreaga lume este de așa. Mai mult, textul afirmă: “Întregul Israel“; dar de ce nu spune “întreaga lume”? Suntem garanți pentru întreaga lume? Putem să o adăugăm în contul nostru de fapte bune?

Trebuie să înțelegem că înțelepții noștri au vorbit doar de partea practică a Torei, care aduce lumea și Tora la obiectivul dorit. Prin urmare, atunci când spun O Mițva, ei cu siguranță se referă la o Mițva practică. Și acest lucru este cu siguranță, așa cum spune Hillel, adică “Iubește-ți prietenul ca pe tine însuți”. Numai prin această Mițva se atinge scopul real, care este adeziunea cu Creatorul. Astfel, veți constata că prin acestă Mițva persoana își menține întregul scop și intenția.

Și acum, nu există nici o întrebare cu privire la Mițvot dintre om și Dumnezeu, pentru că Mițvot practice au același scop, de curățare a corpului, ultimul punct fiind de a iubi prietenul ca pe tine însuți. Faza imediat următoare este adeziunea cu Creatorul.

Și de aceea există general și particular. Noi trecem de la particular la general, deoarece generalul conduce spre scopul final. Astfel, nu se face, cu siguranță, nici o diferență din care parte începem, în particular sau în general, atâta timp cât vom începe și nu rămânem neutri, până când vom ajunge la scopul nostru.

din cartea  Fructul unui Înțelept

eseul O Mițva

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts