Pericopa VaIșlah (Și Iacov a trimis)

0
64

VaIșlah (Și Iacov a trimis)

Geneza 32: 4 – 36:43

Rezumat

În porțiunea VaIșlah (Și Iacov a trimis), Iacov vrea să facă pace cu Esav după ce a fugit de el și a fost mulți ani la Laban. Esav trimite îngeri la Iacov și aceștia îi spun că Esav este în fruntea a 400 de oameni.

Iacov este îngrijorat de întâlnirea care urma să aibă loc și, noaptea, un înger apare în fața lui. Iacov se luptă cu el și îl învinge, dar este rănit la muschiul de la coapsă. Îngerii îl informează pe Iacov că numele lui a fost schimbat în acel moment din Iacov în Israel. Când Esav vine, ei se îmbrățișează și fac pace și Iacov se mută în ținutul Șhem.

Mai departe, în porțiune se vorbește despre Dina, fata lui Iacov, care este violată de Șhem, fiul lui Hamor (măgar) Hivitul, și care vrea să se însoare cu ea. Fiii lui Iacov permit căsătoria, cu condiția ca toți bărbații din cetate să facă circumcizie. Imediat ce aceștia s-au circumcis, Iacov și fiii săi au ucis toți bărbații, au adus-o înapoi pe Dina, și au prădat orașul.

Creatorul îl învață pe Iacov să se mute în Bei El (Casa Domnului), unde Creatorul îl binecuvântează pe Iacov cu mulți urmași și cu moștenirea pământului. La sfârșitul porțiunii, Rahela moare când îl naște pe al doilea fiu Beniamin. Moare și Ițhac și este îngropat de fiii lui, Esav și Iacov.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

Această porțiune se ocupă cu cercetări foarte adânci pe care omul le face în interiorul sufletului pentru a-l corecta de la intenția de primire din forma sa egoistă. Avem nevoie de aceste cercetări ale sufletului fiindcă a fost spart în procesul cunoscut ca „spargerea vaselor”, sfărâmarea.

Odată ce omul a obținut gradul de Iacov, care este încă grad de Katnut (micime), omul descoperă că este imposibil să meargă mai departe. Înălțându-se peste ego, peste dorința de primire și obținând starea de Katnut, numită Galgalta veEynaim, omul rămâne fără nimic cu care să avanseze. Pentru a înainta, el trebuie să găsească în interiorul său înclinații în plus, un plus de vase (Kelim) sparte. Prin corectarea lor, omul va fi în stare să se înalțe împreună cu ele. Cu alte cuvinte, ori de câte ori suntem într-o anumită stare, trebuie întâi să coborâm, să ne amestecăm cu negativul, și numai după aceea să ne înălțăm la pozitiv.

Porțiunea vorbește exact despre această stare. Asta este, un om care obține starea de Iacov, și nu poate avansa în continuare trebuie să se reconecteze în interior cu Esav, înclinația rea care nu este încă corectată. Un astfel de om se îndreapă spre asta, în ciuda fricii că dorința egoistă ar putea deodată să-l învingă și că, probabil, el nu va fi în stare să iasă din starea aceea.

Asta cere o pregătire specială. Textul relatează că Iacov împarte totul cu el, femeile, copiii și toți oamenii lui. Cu alte cuvinte, omul își stabilește într-o pregătire interioară, dorințele directe, își aranjează toate calitățile, pentru a descoperi defectele din interior, pentru a le face față în mod corespunzător.

Întrebări și răspunsuri

Este scris că Iacov vine cu cadou, cu rugăciune și cu război. El a pregătit toate tacticile.

Adevărat, el împarte întreaga gospodărie. I s-a spus că Esav se îndreaptă spre el cu 400 de oameni. 400 este o măsură completă pentru Bhinot (faze), și fiecare Bhina (fază) își mărește puterea de 100 de ori.

Pe de o parte, Iacov se teme de o astfel de putere, pe de altă parte, știe că nu are nicio șansă. Pentru a înainta către Dvekut (alipire) cu Creatorul, el trebuie să treacă prin aceste faze.

Noaptea, Iacov se luptă cu „Cineva” de la Esav și trece printr-o corecție specială, care apare în el ca defect în mușchiul coapsei. Dar el descoperă că acel defect îl ține de fapt. De aceea el primește binecuvântarea că toate revelațiile pe care le va avea din partea lui Esav în el – simbolizând calitățile lui negative – vor apărea numai sub formă de cauză și efect, în măsura și în forma pe care el o poate corecta fără să rateze. Deși îl așteaptă în continuare eșecuri în plus, cum ar fi cel cu Dina, lui îi este garantat că în final, exact egoul mare pe care Creatorul l-a creat în el este cel care îl va ajuta să progreseze.

Astfel, după întâlnirea cu Esav, Iacov se mută la Șhem dotat cu o forță mai mare, și acum este vorba despre înălțarea de la gradul de Iacov, care este Katnut (micime) a sufletului, la Gadlut (mare/adult), având numai vase de dăruire.

Israel  înseamnă că toate dorințele omului, toate calitățile care au apărut până acum tind direct către Creator. Cel care țintește să semene cu Creatorul, să se agațe de Creator, și a făcut înainte acțiuni în Scara lui Iacov, obține starea numită Iașar El (Direct la Dumnezeu), Israel. Mergând pe alt drum, el va fi după cum e scris „ei toți sunt ca animalele” (Psalmi 49:13). Dacă nu ne angajăm în corectarea sufletului folosind Înțelepciunea Cabalei, suntem cu toții ca „neamurile lumii”, ca Esav, necorectați.

Dina, fata lui Iacov, este deja conectată la gradul următor. De aceea Șhem o găsește atât de atractivă. Aici este un viol, o constrângere, ceea ce înseamnă că vasele de dăruire vin sub vasele de primire. Deși ea este în Din (judecată), după cum sugerează numele ei, Dina, această mare dorință de primire vine peste ea. De aceea sunt doar două corectări pe care fiii lui Iacov le pot face: întâi circumcizia fiilor lui Hamor, și apoi uciderea lor, adică îndepărtarea Luminii Superioare (de Sus) din intereiorul acelor vase (Kelim), ceea ce le face să fie moarte.

Ce implică jefuirea orașului?

Orașul este locul dorinței de primire în Kelim care te obligă să desparți dorința de primire de Lumina Vieții. Altfel, nu vei trece la corectarea dorinței de primire. În lumea noastră, dacă omori pe cineva se consideră infracțiune. În lumea spirituală, când Forța Superioară ia toate plăcerile din dorințele noastre, din Kelim-urile noastre, mută senzația de viață și vitalitate și ne simțim ca morți, această senzație a morții, ne ajută să obținem viața. În această viață ne conectăm la Lumina Superioară și ne umplem cu plăceri eterne, cu atingerea Sfințeniei și simțim viața noastră eternă și completă.

Omorârea menționată în porțiune se leagă de întrebarea de ce omorâm. Este asemănător cu un om bolnav de cancer. Omul luptă să omoare tumoarea. De aceea, depinde despre ce fel de omorâre vorbim, cu ce analize interioare ne asociem. În acest caz, omorârea orașului este cel mai mare interes al omului, este corectare.

Nu ar fi fost suficient să se mulțumească cu circumcizia?

Nu. Circumcizia este când împarți dorințele tale în bune și rele. Dacă, după circumcizie sunt încă dorințe care nu pot fi corectate, trebuie să le desparți pentru moment de Lumină, și asta înseamnă omorâre. Dar o salvezi pe Dina care trebuie conectată pentru un timp la linia de mijloc, la Iacov, prin care urcă la BeitEl (Casa lui Dumnezeu).

Creatorul îi spune lui Iacov „Acum ești gata să te înalți la următorul grad numit Beit El”. Când Iacov vine acolo, primește binecuvântarea, vasele de dăruire, forța cu care el poate menține gradul și obține revelația spiritualității la nivelul respectiv.

Iacov primește binecuvântarea că tot pământul, toată dorința, va fi a lui. Asta este, la final el va fi corectat treptat și atunci, „întregul pământ este în fața ta” (Geneza 13:19). Astfel, chiar dacă dorințele sunt mari și dominate de alte nații, adică, ele nu sunt conectate la dăruirea și iubirea pentru ceilalți, este încă posibil să fie corectate în a ținti către dăruire.

Sfârșitul porțiunii vorbește despre moartea Rahelei și a lui Ițhac.

Amândoi, și Iacov și Esav, iau parte la înmormântarea lui Ițhac. Aceasta este corectarea gradului anterior care trebuie înmormântat. Înmormântarea este construcția următorului grad peste cel anterior.

Iacov și Esav sunt calități contrare; ce înseamnă că se îmbrățișează?

Sunt multe nivele de conectare între calități, chiar și între calitățile în conflict. Apropierea înseamnă o îmbrățișare a dreptei, o îmbrățișare a stângii, un sărut, un Zivug (cuplare) înalt, sau un Zivug scăzut, cum ar fi „Stânga lui este sub capul meu, iar dreapta lui să mă îmbrățișeze” (Cântarea cântărilor, 2:6). Cu alte cuvinte, sunt diferite moduri de corectare a înclinației rele.

Iacov este dispus să se îmbrățișeze cu Esav, să intre în contact cu el, după corectarea făcută peste noapte. Cel care trece prin aceste corectări – în situații foarte complicate, noaptea, cu „Cineva” din partea lui Esav – este gata să facă față înclinației rele, să o sorteze, și să corecteze acele părți pe care el le poate corecta acum, și, să se ridice la un nivel mai înalt.

Sunt întotdeauna intrări și ieșiri, vezi Iacov care pleacă și se întoarce pe pământul lui Israel, scapă de Esav, are diverse experiențe, iar acum, este destul de puternic pentru a face față.

Prin ce a trecut Iacov în casa lui Laban?

Așa ieșim, grad după grad. Dacă un om este la un anume grad și are nevoie să urce la următorul grad spiritual, el trebuie să ia ceva mai mult din ego, din dorința lui de primire, și să o corecteze ca să muncească pentru a dărui. Noua dorință corectată se alătură sufletului și astfel, omul urcă un grad. La gradul la care a crescut acum, omul primește un plus de revelare a Sfințeniei, o conexiune mai mare cu Sfințenia, și, urcarea continuă până când omul obține starea finală în care este corectat tot sufletul.

De ce este Iacov convins acum că va avea destulă putere pentru a face față lui Esav?

Iacov a primit binecuvântarea de la „Trimisul” lui Esav, s-a conectat cu acea Forță în același fel în care a făcut-o cu Laban. El a primit acea putere din stânga și o poate corecta pentru a dărui. Asta se numește „binecuvântare”. O binecuvântare înseamnă că pe lângă revelarea egoului vine și Lumina Superioară, ajută omul să aleagă dorința de primire, dorința nouă și coruptă, și să analizeze care parte a dorinței poate fi adăugată la noua stare și care nu. Apoi, cu adaosul nou, omul obține un nou grad.

Creatorul l-a binecuvântat pe Iacov cu mulți copii. Ce înseamnă asta în spiritualitate?

Mulți copii înseamnă că, Creatorul binecuvântează un om cu corectarea tuturor dorințelor lui, ceea ce îl va ridica din marea Malhut, Malhut de Ein Sof (Infinit), din întreaga Creație, astfel că omul poate corecta toate dorințele pentru dăruire. De aceea este numit „,Israel”, Iașar El (Direct la Dumnezeu), dominând de fapt întreaga Creație într-o tendință de dăruire mutuală.

Să nu ari cu un bou și cu un măgar

Singura dorință a gradului necurat este să atace gradele sfinte. Ele toate s-au ascuns și l-au atacat pe Iacov, care a fost sfânt, după cum este scris „și Iacov a venit întreg”. Întâi l-a mușcat un șarpe, după cum e scris „el a atins adâncitura coapsei lui”. Este spus despre „Trimisul” lui Esav că, călărea un șarpe. Acum Hamor (măgar) l-a mușcat, Șhem, fiul lui Hamor, care este Klipa (coajă) de dreapta.

Zohar pentru popor, VaIșlah (Și Iacov a trimis), cap. 146

Noi trebuie să considerăm totdeauna forțele ca o oportunitate de a ne ridica la gradul următor. Nu există niciun fel de rău în lume, nici măcar acum cu toate necazurile și problemele care apar. Lucrul cel mai important este să știi cum să folosești aceste forțe corect, așa cum ne învață Tora. Problema noastră este că nu lucrăm după Tora. Dacă am acționa după cum ne explică Înțelepciunea Cabalei referitor la cum să facem corectările, am vedea lumea ca pe nimic altceva decât niște oportunități pentru o stare mai bună.

Cine face corectarea, Creatorul sau Lumina Înconjurătoare?

Lumina Înconjurătoare face corectarea, dar omul trebuie să o atragă. De ce primim aceste instrucțiuni? Până la urmă, Tora înseamnă învățătură. Deși Lumina din ea reformează, ea e conformă cu ceea ce atragem noi, în funcție de înțelegerea noastră a felului în care avem nevoie să fim corectați. Noi trebuie să facem toate acțiunile de cercetare, împărțire și alegere cu noi înșine și cu realitatea în general, și apoi să cerem corectarea. Deși noi nu avem puterea de corectare, noi, ca niște copii mici, trebuie să încercăm tot timpul să înțelegem și să sortăm lucrurile așa cum ar trebui să fie. Aceasta este munca noastră.

Dacă îngerii sunt forțe, ce înseamnă a te lupta cu un înger? Se luptă un om cu gravitația, cu magnetismul?

Omului i se spune – așa cum e scris în pasajul de mai sus extras din Zohar – că un înger vine la cineva ori din partea dreaptă, ori din partea stângă. Sunt diferiți îngeri cu care omul trebuie să aibă de-a face într-un anume fel cu scopul de a-i aduce la linia din mijloc numită Adam (om).

Important este cum ne raportăm la stări, corect?

De ce altceva este nevoie? Noi suntem în Natură, Natura în ghematrie este Elohim (Dumnezeu). Legile Naturii și Mițvot-urile Creatorului (poruncile) sunt același lucru. Tora ne învață cum să folosim totul în interiorul nostru, toate elementele, toate calitățile interioare cât și exterioare.

Mai ales acum, noi suntem într-o lume atât de confuză, că nimeni nu știe ce să facă, nu avem nicio idee de ce ne va aduce ziua de mâine și totul e vag și înspăimântător. Dacă oamenii ar fi știut ce este scris în Tora despre asta, ar fi înțeles că avem ocazia să ne ridicăm la următorul grad, la un nivel complet diferit, la revelarea Sfințeniei. Lumea este destul de aproape de o corectare mare și specială.

Depinde de Creator, sau depinde de noi?

Depinde de noi. Există un singur scop înaintea noastră, și două căi de a ajunge acolo: calea suferinței, calea din stânga, și calea din dreapta, a Torei, calea Luminii Corectoare. Calea din stânga înseamnă să mergem obligați de bățul care ne împinge să ne dezvoltăm și să înaintăm. Calea din dreapta înseamnă să atragem Lumina Reformatoare.

În orice caz, egoul nostru, dorința de primire, înclinația rea din noi, trebuie corectată. Cum se va întâmpla, depinde de calea pe care o alegem și de înțelegerea noastră că tot ceea ce apare este numai pentru ca noi să putem să ne corectăm, adică, să ne facă să atragem Lumina Reformatoare.

Asta ne aduce înapoi la Înțelepciunea Cabalei, pe care trebuie să o folosim fiindcă este interiorul Torei, legii adevărului, este Legea Luminii. Această cale ne va scuti de lovituri fiindcă noi vom avansa frumos și ușor, din grad în grad, urcând pe scara lui Iacov.

Și Iacov a trimis Îngeri

”Căci El va porunci îngerilor Lui ca să vă țină”. Când un om vine pe lume, imediat înclinația rea vine cu el, și plânge după el, după cum e scris ”păcatul se ghemuiește la ușă”. ”Păcatul se ghemuiește” este înclinația rea. ”La ușă” adică la ușa uterului, adică, imediat ce omul este născut.

Zohar pentru popor – VaIșlah (Și Iacov a trimis), cap. 1

Așa ne naștem, cu o mică și egocentrică dorință de primire. Chiar și după ce ne dezvoltăm, suntem încă mici animale, după cum e scris „ alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte şi s-a asemănat lor” (Psalmi, 48:12). Deși ni se pare că pe lume oamenii sunt foarte răi, asta nu se consideră răutate. Răutatea apare când omul vrea cu adevărat să prejudicieze pe cei mulți, să facă rău omenirii. Un om obișnuit nu este nici bun, nici rău, este inconsecvent. Un astfel de om este făcut așa de Natură, și nu este nimic care vine din el.

Azi, această înclinație rea, apare peste lume fiindcă Elohim, care este în ghematrie Natura, ne arată că lumea întreagă este interconectată, de aceea, și noi trebuie să fim conectați. Prin această conexiune, noi vom obține echivalența de formă, Dvekut (alipirea) cu Creatorul. Dacă ne opunem acestei conexiuni și acționăm în contră, egoist, devenind din ce în ce mai închiși în interior, și departe de ceilalți, și atunci, precis acesta este modul în care devenim răi.

Înclinația rea apare întâi când lumea începe să se manifeste ca cerc, conectată, integrală, globală. Încă noi nu „am sărit” înăuntru, încă nu ne-am unit și nu ne-am conectat. Suntem încă scufundați în egourile noastre, în înclinația rea, în condiția exact opusă celei în care Creatorul se prezintă în fața noastră.

Suntem în pragul distrugerii, și oamenii încă nu-și schimbă vederile.

Aceasta este problema. De aceea Înțelepciunea Cabalei iese la suprafață după mii de ani de ascundere. Ideea este că prin ea, poporul lui Israel va înțelege că are un rol foarte important de jucat, fiind „lumină pentru nații” (Isaia, 42:6), și că el trebuie să se corecteze pe sine. Suntem doar o trecere a corectării întreagii lumi. Dacă noi nu facem corectarea la timp, întreaga lume o va cere de la evrei, fără să știe măcar de ce, și ura față de evrei va crește. De aceea va trebui să ne mișcăm repede.

Ce înseamnă exact că noi trebuie să ne corectăm?

Noi trebuie să fim o societate care este condusă prin răspundere reciprocă, care trăiește după condițiile care au existat la poalele Muntelui Sinai, unde toți erau gata să se unească „ca un om într-o singură inimă”. Astfel noi devenim o nație, și numai sub această condiție vom continua să existăm.

Până acum, noi am existat într-adevăr prin mila Domnului, „de probă”, până când vom implementa asta, după cum este menționat în eseul lui Baal HaSulam, ”Discuție pentru completarea Cărții Zohar”. Dar timpul nostru s-ar putea să se termine și să nu mai primim alte prelungiri, și atunci, noi nu vom mai putea trăi pe pământul lui Israel; va trebui să fugim fiindcă acest pământ ne va respinge încă o dată, după cum e scris în Tora, în Zohar, și în multe alte locuri.

Azi avem o mare oportunitate, când noi toți cerem corectarea în lume. Deși noi nu știm ce e asta, noi, ca stăpâni ai metodei, și ca cei care sunt în posesia Torei, trebuie să dezvăluim asta tuturor, dar, întâi, și cel mai important, nouă. De aceea trebuie să ne unim „ca un om într-o singură inimă”, să ne conectăm împreună ca nație, să ne conectăm Iașar El, și să fim „neamul lui Israel”. Noi trebuie să ne prindem de linia din mijloc și să începem să urcăm spre Dvekut (alipirea) cu Creatorul, printr-o legatură din ce în ce mai mare între noi, în „iubește-ți aproapele ca pe tine însuți”, în iubire frățească. Cândva am pierdut această iubire, Templul a fost distrus, așa că noi trebuie să ne întoarcem la acea stare, și să tragem după noi și restul omenirii.

Deci Iacov este conexiunea și Esav separarea, iar misiunea noastră este să depășim separarea prin conexiune?

Sigur. Sunt două forțe în conflict și noi trebuie să-l „întronăm” pe Iacov în noi peste Esav, și să facem asta și în societatea noastră. Oamenii trebuie să înțeleagă mesajul, esența, scopul acestui conflict, și să acționeze ca atare.

Glosar

Lupta

Lupta este una internă, între ego-ul nostru care ne trage spre plăcerile lumești, cum ar fi produse alimentare, sex, familie, bani, respect, cunoaștere și putere, și scopul vieții, care este de a descoperi tărâmul de sus, la care noi trebuie să ne ridicăm, la o viață completă, veșnică.

De asemenea, trebuie să o facem acum, așa cum este scris: “Vei vedea lumea ta în viața ta”. (Masechet Berachot, 17a). Aici, în viața noastră este locul unde descoperim viața veșnică a sufletului, motiv pentru care noi trăim în două lumi. Trebuie să ajungem la o stare în care moartea corpului nu o simțim deloc ca moarte, ca și cum nu am pierdut nimic din noi înșine. Mai degrabă, noi rămânem pentru că descoperim că gradul superior de viață este de câteva ori mai mare decât senzația vieții fizice.

Acesta este obiectivul pe care ar trebui să îl realizăm și îl putem realiza doar printr-o luptă dusă de către un grup, o societate, prin studierea surselor potrivite. Ca să te ridici deasupra vieții fizice, corporale, nu poate fi ușor, dar să folosești asta pentru a te ridica.

Reconciliere și pace

Reconciliere și pace înseamnă că, pentru moment, nu putem face față înclinației noastre rele pe care  să o întoarcem  într-o înclinație bună, folosind-o pentru a dărui, din moment ce trebuie să transformăm calitățile care existau în noi ca fiind negative – pe care le-am folosit numai pentru propria noastră plăcere și împotriva altora – în calități de dăruire către alții.

Israel

Ysrael (Israel) înseamnă Yașar El (direct la Dumnezeu). Aceasta înseamnă că o persoană are ca scop direct calitatea Creatorului. Calitatea Creatorului este iubire și dăruire, și ne străduim în mod constant pentru a ajunge la ea. Avem mai multe mijloace de a face acest lucru: profesorul, cărțile, grupul și prietenii. În cazul în care le folosesc în mod corespunzător, în conformitate cu metoda explicată în cărți, cele prin care Avraam a fost primul care a vorbit și scris despre ea, putem efectua corecțiile destul de ușor. În acest fel, fiecare dintre noi, și noi toți împreună, vor deveni Israel. O persoană din Israel este fiecare dintre noi, și noi toți împreună suntem oameni (sau națiune) ale lui Israel.

Circumcizie

O circumcizie este ca un legământ. Când am efectuat o corecție în voința mea de a primi, întotdeauna am pus deoparte acele dorințe pe care eu încă nu le pot corecta, și mă ocup doar cu cele pe care le pot adăuga la Bina, la dăruire. Prin urmare, din toate dorințele mele (care sunt împărțite în 620 de dorințe), am tăiat partea care este în scopul de a primi – care există în mine acum, și pe care eu nu o pot corecta – și o acopăr în praf.

Acest act simbolizează incapacitatea noastră de a corecta acea parte. Cu toate acestea, acesta va fi corectată la sfârșitul corecției. Este inima de piatră, care trebuie să fie corectată, așa cum este scris că ar trebui să se efectueze de fapt, corecția asupra inimii.

Din Zohar:

Dacă ești slab în ziua necazului

Dar unul dintr-o mie este înclinația rea, care este unul din acei 1000 de prejudiciatori, care stau la stânga, fiindcă el se ridică și ia permisiunea, și apoi coboară și trimite la moarte. De aceea, dacă omul merge pe calea adevărului, acea înclinație rea devine sclava lui, după cum e scris „Mai bine este de el, care este unul umil (smerit) care are servitorul lui”. Apoi, el s-a ridicat și a devenit avocat (susținător) și a vorbit în fața Creatorului în favoarea omului.”

Zohar pentru toți, VaIșlah (Și Iacov a trimis), punctul 185

“Nu te teme de nimic, viermele lui Iacov”. Nici o altă creatură în lume nu este ca un vierme de mătase, din care provin toate hainele de onoare, îmbrăcăminte a regilor. Și după țesut, el însămânțează și moare. După aceea, din această sămânță, reînvie ca înainte și trăiește din nou. Acesta este Israel. Ca și viermii, chiar și atunci când mor, ei se întorc și trăiesc în lume ca și mai înainte.

Se spune, de asemenea, “cum este lutul în mâna olarului, aşa sunteţi voi în mâna Mea, casă a lui Israel”. Materialul este acel lut; chiar dacă se rupe, este corectat și poate fi corectat să fie ca înainte. Acesta este Israel: chiar dacă mor, ei revin.

Israel este pomul vieții, ZA. Și deoarece copiii lui Israel s-au legat de pomul vieții, ei vor avea viață și vor învia din țărână și vor trăi în lume și vor deveni un popor care slujește Creatorul.

Zohar pentru toți, VaIșlah (Și Iacov a trimis), punctele 252-254

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts