Pericopa VeZot HaBracha (Aceasta este binecuvântarea)

0
54

VeZot HaBracha (Aceasta este binecuvântarea)

Deuteronom 33:1-34:12

Rezumat

Porțiunea, Vezot HaBracha (Aceasta este binecuvântarea), este ultima porțiune din Tora. Acesta este dedicată măreției lui Moise. În această porțiune, Moise binecuvântează triburile lui Israel și menționează unicitatea fiecărui trib și lotul său.

Moise a murit la vârsta de 120 de ani. Înainte de a muri el urcă muntele Nevo și este îngropat într-o vale, în țara Moabului. Copiii lui Israel jelesc moartea lui timp de treizeci de zile și își asumă pe Ioșua ca moștenitor al său.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

“Aceasta este binecuvântarea” este porțiunea care încheie Tora, și există noi probleme în ea, care nu sunt vizibile imediat. Întreaga Tora vorbește despre o singură persoană, interiorul nostru. Tora se referă la corectarea noastră, corectarea inimii, dorințelor noastre, avansarea noastră mai presus de ego-urile noastre și munca prin care inversăm ego-ul, așa cum este scris: “Am creat înclinația rea; Am creat pentru ea Tora drept condiment”, deoarece “lumina din ea reformează”.

Întregul nostru ego devine bun. În loc de a exploata, înșela, și de a fura de la alții, trebuie să acționăm în mod contrar – dăruind și iubind pe alții. Noi percepem lumea spirituală superioară prin calitatea de a dărui altora. Aceasta este de fapt întreaga corecție pe care trebuie să o facem în noi înșine. Este întregul proces prin care trebuie să trecem și pe care îl finalizăm în această porțiune, la încheierea corecțiilor pe care Tora le detaliază.

De-a lungul porțiunilor, ne corectăm treptat prin lumina pe care o atragem din Tora. Nu este un lucru simplu de făcut pentru că trebuie să știm cum să atragem lumina. În cele din urmă, când am atras suficientă lumină în timpul tuturor porțiunilor din Tora, după ce au corectat ego-urile noastre, am ajuns la ultima etapă, în care punctul din inimile noastre – punctul lui Moise, care ne-a însoțit, ne-a pregătit, ne-a explicat, și a avut grijă de noi – își încheie activitatea.

Nu există moarte în spiritualitate. De fapt, nu există moarte nicăieri; este doar modul în care noi percepem lucrurile. Când vorbim despre cineva că este mort sau viu, numai nouă ni se pare în acest fel, când de fapt, există o reînnoire a formelor materiei.

Multe tratate abordează problema morții lui Moise a nu fi moarte. Se consideră că el “s-a suit la Dumnezeu”. De fapt, acesta este ultimul grad în corecțiile deșertului, care corectează doar o parte din Kelim (vasele) noastre, partea numită Galgalta ve Eynaim, vasele de dăruire. Acum trebuie să ne ridicăm la următorul nivel de corecții, Ereț Israel (țara lui Israel). Ereț vine de la cuvântul Rațon (dorință), și Israel provine de la cuvintele, Iașar El (direct la Dumnezeu).

Acum avem nevoie să corectăm dorințele noastre mai grele, dorințele Ereț Israel, care sunt la un nivel mai ridicat decât gradul de Moise, într-un grad numit Ioșua. Prin urmare, acum un nou lider apare în noi, Ioșua. Anterior, el a fost alături de Moise, crescând alături de el. Acum, el ne însoțește și ne conduce spre următoarele corecții.

Aceasta explică de ce este fără sens ca Tora să vorbească despre viitoarele corecții, pentru că suntem deja pregătiți pentru ele și le facem; vom realiza corectarea țării lui Israel și a întregii lumi. Acesta este rolul gradului următor, gradul de Ioșua, în care țara lui Israel, țara frumuseții, se extinde către restul lumii.

Moartea lui Moise înseamnă că cineva a trecut prin 120 de grade, care sunt de trei ori patruzeci. Acestea sunt patruzeci de ani în care a fost crescut în casa lui Faraon, și un grad numit “înclinația rea” a apărut în el, “marele șarpe”, “Faraon”. El a petrecut încă patruzeci de ani în casa lui Ietro, preotul Madianului, și a condus pe Israel prin deșert timp de încă patruzeci de ani. Împreună, sunt 120 de ani care trebuie să treacă pentru a realiza punctul lui Moise din inima fiecăruia.

Întrebări și răspunsuri

Tora incepe cu litera Bet, iar Zohar scrie că asta se datorează faptului că Bet reprezintă Bracha (binecuvântare). Tora, de asemenea, se termină cu porțiunea, “Aceasta este binecuvântarea”. Ce este o binecuvântare, și ce este atât de special despre asta?

O binecuvântare este o forță superioară. Când ne-am conectat la un grad mai mare, obținem forța care ne corectează, o forță care este absentă la gradul nostru. Ni se pare că putem schimba lumea, că o putem repara și îmbunătăți. Dar de fiecare dată când încercăm vedem că reușim, să spunem, mai puțin.

Aceasta este ceea ce mulți cred, astăzi.

Este ceea ce vedem. Economiști, finanțatori și industriași încă mai cred că există ceva ce pot face. Pe de o parte, ei sunt neajutorați și nu știu ce să facă, dar pe de altă parte, ei încă mai încearcă. Aceasta este calea cea dreaptă spre disperare, neputință, și un strigăt mare, așa cum este scris: “Și copiii lui Israel au gemut din muncă” (Exodul 2:23). Este similar cu situația din Egipt, când au construit cetățile Pitom și Ramses. Când clădirea a fost făcută, au văzut că tot ceea ce au construit în atât de mulți ani, nu a fost în favoarea lor.

Suntem în aceeași situație, exact ca aceea a copiilor lui Israel în Egipt. De acum înainte, gradele corespunzătoare bune încep să apară. Începem să reflectăm asupra vieții noastre, ce avem nevoie de a obține, modul în care putem progresa, cum ne putem susține pe noi, sufletele noastre și corpurile noastre.

În cele din urmă realizăm că nu este în puterea noastră și avem nevoie de o forță mai mare. Acesta este motivul pentru care este scris: “Am creat înclinația rea; Am creat pentru ea Tora drept condiment”, deoarece “lumina din ea reformează”. Pentru a reuși, avem nevoie de îndrumare, de cunoaștere a ceva ce noi nu avem. Toată lumea este neajutorată, fiecare lider din lume, și nimeni nu știe de ce. Ei funcționează în continuare pe impuls, încercând să facă ceva, dar aceste eforturi sunt inutile.

Se pare ca suntem in stadiul Egiptului. Asta înseamnă că totul a fost predestinat? Dacă este așa, ce trebuie să facem?

Desigur, este totul predestinat; avem nevoie doar de a realiza planul.

Dar nu se va întâmpla oricum?

Atunci când un copil merge la școală, curriculum-ul este pregătit dinainte: toate testele funcționează, și tot ceea ce copilul va învăța la școală. Dar copilul nu știe asta. Totul este încă înainte, iar când copilul merge la școală, el sau ea învață lucruri noi de fiecare dată, îi sunt date noi exerciții, iar copilul trebuie să le facă. Acesta este modul în care cresc copii.

Dar un copil nu poate ști dacă el sau ea va crește să fie un inginer, un medic, sau va pica în ultimul an de liceu.

Nici copilul și nici profesorii nu știu răspunsul la asta. Cu toate acestea, dacă am citit ceea ce scriu despre copil psihologii, biologii și geneticienii, vom vedea că ei se simt destul de încrezători cu privire la ceea ce se întâmplă și ce se va întâmpla cu copilul.

Problema e că noi încă nu știm toate sistemele, și totuși, totul este deja stabilit în prealabil, nu este nimic nou. Acest lucru nu se află în libera noastră alegere; noi nu decidem nimic în orice punct al lungului drum. Libera noastră alegere este doar să fim într-un mediu bun, care ne va însoți pe dreapta, drumul scurt către acele stări noi pe care trebuie să le experimentăm.

Când privim înapoi la viața noastră, simțim adesea că nu am controlat într-adevăr situațiile.

Adevărat. Am acționat, dar lucrurile s-au întâmplat pur și simplu, într-un fel sau altul, nu întotdeauna așa cum am dorit.

Copiii, de asemenea, nu au nici o alegere reală până la o anumită vârstă.

Nu numai copiii, nici unul dintre noi nu determină nimic în viață, nici atunci când suntem de douăzeci, treizeci, patruzeci sau cincizeci de ani. Singurul lucru pe care îl determinăm este relația noastră cu ceea ce se întâmplă și unde vrem să mergem. Aceasta este singura modalitate prin care ne putem schimba destinul. Noi trebuie să treacem prin etapele de dezvoltare, dar le putem experimenta ca a fi bune sau nu atât de bune.

Cu alte cuvinte, înțelegerea sistemului și perceperea transformării unei persoane într-o parte dăruitoare?

Desigur, acesta este modul în care ne schimbăm destinul nostru. Noi simțim că luăm parte la acțiuni într-un mod semnificativ, introducând grade și trepte mai bune, ceea ce ne va împinge către scop.

De exemplu, atunci când cineva începe să studieze, este clar că el sau ea trebuie să-și completeze studiile. Este posibil să treacă prin asta suferind “lovituri”, picând teste, și făcând ani in plus, dar este, de asemenea, posibil să le treacă frumos și lin, cu laude și câștigând premii.

Este o chestiune de abordare, de încurajările și exemplul pe care mediul social ni le dă. Acesta este motivul pentru care alegerea noastră constă într-un mediu bun, prin care să ne dezvoltăm mai repede și mai bine. Totul depinde de pregătire.

În aceste zile, mulți oameni de știință sunt preocupați de lume; ei par să fie de acord că există un colaps global. Ce fel de lume lăsăm copiilor noștri?

Se numește, “Și copiii lui Israel gemeau sub muncă”. Noi am ajuns într-o situație în care nu avem unde să mergem. Toata munca pe care am făcut cu ego-urile noastre este ca munca din Egipt. Ne-am dorit să dezvoltăm sisteme, să construim clădiri, să construim Pitom și Ramses. Acestea sunt orașe frumoase pentru ego, dar textul le numește Arei Miskenot (orașe ale mizeriei), care sunt atât de sărace și periculoase. [1] O persoană poate rămâne în ele, să se înece în praf, și niciodată să nu se ridice din nou. Și totuși, există un punct de cotitură aici, din care putem face un salt în gradul următor.

Care este gradul următor? Care binecuvântare ar trebui să vină acum, sau pe care ar trebui să o invocăm?

Trebuie să înțelegem că în cazul în care căderea este rea, urcarea este dreaptă. Cu alte cuvinte, se pare că acest punct este de fapt o invitație pentru noi să urcăm. Trebuie să lasăm ego-urile noastre, nu să le ștergem, ci să lucrăm cu ele într-un mod diferit.

Avem nevoie să le transformăm în “ajutor făcut împotriva noastră”, pentru a deveni ajutoarele noastre împotriva lor înșiși. Trebuie să înțelegem că în acest moment există o invitație de a ajunge la lumea luminată, gradul următor.

Întreaga noastră lume este în ego-urile noastre, și trebuie să ne ridicăm la o lume care este în întregime deasupra ego-ului. Este scris, “dragostea acoperă toate fărădelegile” (Proverbe 10:12). Mai jos este ura, și mai sus este iubirea. Dacă ne unim, vom descoperi lumea spirituală dintre noi, viața veșnică, armonia și abundența.

Presupunând că o persoană a atins această stare, dar restul lumii nu a făcut-o, ce se va schimba, dacă se va schimba ceva?

Este posibil să o facă în mod individual, la fel de bine.

Astăzi suntem foarte mult dependenți unul de altul, astfel încât care este diferența, cine o face?

Noi trebuie să facem tot. Cei care realizează acest lucru vor ajuta pe alții să facă același lucru; ei vor circula, dezvăluind informația peste tot, ajutând la construirea unui mediu.

Primul lucru de care are nevoie lumea noastră este un mediu care încurajează oamenii să se unească, care ne învață că suntem cu toții în mod inevitabil conectați, pentru că lumea a devenit circulară. Toată lumea scrie despre asta. Oamenii de știință abordează acest subiect și sunt publicate eseuri pe internet. Noi nu suntem conectați între noi, deși de la natură trebuie să fim conectați. Un decalaj a apărut pentru prima dată între noi și Natură, care în Gematria, este Dumnezeu.

Cu alte cuvinte, Creatorul apare pentru noi ca un sistem general, integral, și la nivel global, prin care trebuie să ne conectăm pentru a ne apropia de El. Cu cât ne unim mai mult, cu atât mai mult vom reuși. Lipsa de unitate dintre noi este problema, deoarece nu avem nicio dorință pentru ea. Noi detestăm această unire, motiv pentru care avem nevoie de a construi un mediu care ne influentează în mod constant să credem că este bine să fim conectați.

Se pare ca aceasta este munca personală a oamenilor, dar spre ce conduce? La urma urmei, ca indivizi, ce putem schimba?

Noi trebuie să facem acest lucru. Astăzi putem fi cu toții influenți pentru că suntem cu toții prezenți pe internet, pe Twitter, pe Facebook, și așa mai departe. Astăzi, oricine poate face o diferență.

Dar noi ne-am obișnuit să fim dirijați, iar noi suntem încă dirijați de către instituții și autorități.

Noi vedem că aceste autorități nu pot face nimic. Toate comitetele și protestele, toate organizațiile care apar peste tot și strigă, “Vom face, vom face!”, dar ce face de fapt? Doresc același tip de revoluții care au avut loc cu două sau trei secole în urmă? Toată lumea știe că nu va merge așa astăzi.

Este imposibil ca cineva cu inteligență să se ridice și să vadă lucrurile în această lumină?

Nu, pentru că ei nu studiază Cabala. Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să fie o persoană crescută din sistemul circular, integral. Acest sistem există doar la cei care studiază înțelepciunea Cabalei, care se conectează între ei în grupuri și atrag lumina care reformează împreună, prin alipirea lor.

Acești oameni fac corecții numite Mițvot (porunci / fapte bune). Cuvântul Mițva (singular al Mițvot) provine din cuvântul Țavta (împreună). Atunci când se unesc și atrag lumina, lumina îi corectează, iar acest lucru este realizarea Mițvot. Ei  corectează cele 613 dorințele care există în fiecare dintre ei, prin conectarea cu alte persoane. Dacă acestea sunt corectate, ele devin legate împreună.

Fiecare grup care studiază înțelepciunea Cabalei devine o lume corectată în miniatură. Atunci când acești oameni transmit aceste cunoștințe împreună, ei transportă cu ei puterea de a arăta lumii cum ar trebui să se unească, și ceea ce trebuie să facem.

Oare nu se spune că un nou lider, se va naște, un nou Moise? Să presupunem că un lider, cum ar fi Moise se naște acum, ce calități ar avea, astfel încât să ne ajute în criză? Sau aceasta este o problemă de grup?

Nu este un lider sau o anumită personalitate; este un grup mare, oameni cu puncte în inimile lor, care sunt legate între ele. Ei sunt cei care atrag lumina care reformează, și prin ei lumina traversează pentru întreaga omenire. Acesta este rolul poporului Israel, să fie “o lumină a națiunilor”.

Este o mare responsabilitate; ne depășește?

Nu avem de ales, trebuie să ne-o asumăm. Moise, de asemenea, nu a vrut responsabilitatea, spunând că el este “lent în vorbire” (Exodul 4:10). El a respins acest rol greu și să se oblige, așa cum face toată lumea. Cu toate acestea, noi trebuie să îl realizăm.

Lumea ne-o cere prin abordarea sa anti-semită. Ei într-adevăr spun că acestea depind de noi. Noi suntem cei pe care se dă vina pentru problemele lumii. Și totuși, faptul că lumea depinde de noi înseamnă că avem puterea de a schimba lucrurile.

“Înțelepții noștri au spus (Midraș Raba, Porțiunea  ‚Și aceasta este binecuvântarea’),Creatorul i-a spus lui Israel: ‚Privește, toată înțelepciunea și întreaga Tora este ușoară: oricine care se teme de Mine și respectă cuvintele din Tora, toată înțelepciunea și întreaga Tora sunt în inima lui’.  Astfel, nu avem nevoie de niciun merit prealabil aici; și numai în virtutea fricii de Dumnezeu și păstrarea Mițvot omului îi este acordată toată înțelepciunea Torei. ”

Cabala pentru student, “Introducere la Studiul celor zece Sfirot”, punctul 21

Acesta este răspunsul; nu avem nevoie de nimic altceva. Înseamnă să încercăm să efectuăm un ordin simplu: să vrem să ne unim pentru că nu avem de ales. Astăzi Natura și lumea ne impune ca noi să o facem.

Pentru a ne uni, trebuie să construim un mediu care ne educă prin intermediul mass-media, internet, radio, și alte mijloace. În curând milioane de oameni vor fi fără muncă; ei vor trebui să învețe și să primească suplimente la venitul lor în schimbul faptului de a studia. Fiecare persoană va lucra timp de 2-3 ore pe zi, pentru că nu va fi de lucru pentru mai mult decât atât, și ei își vor petrece restul timpului studiind. Studiul va atrage forța vitală, puterea luminii, și prin ea vom reuși în toate. Acest lucru în sine va fi un loc de muncă.

Potrivit statisticilor, în prezent doar două procente din populația globului are nevoie să lucreze în agricultură, iar alte zece procente sunt necesare în industrie, comerț, și orice altceva. Atunci când stabilim o lume echilibrată și un consum mai echilibrat, atunci când oprim consumurile excesive, nouăzeci la sută din populația lumii nu va avea nimic de făcut.

Suna ideal; toată lumea va dori să lucreze numai două ore pe zi, studiind în restul timpului, și plătit pentru asta.

Nu este atât de simplu. Studiul e format din două părți: furnizare de informații, și educație socială. În secțiunea de furnizare de informații, elevii vor învăța despre lume, despre semnificația unui sistem integral, de ce criza se întâmplă, natura umană, libera alegere, scopul creației, corectarea creației, și ceea ce trebuie în cele din urmă atins. Acesta este un studiu despre viața noastră și despre întregul proces al evoluției noastre.

Partea de educație socială va conține exerciții de grup, astfel încât oamenii pot vedea și experienta psihologia noastră din prima mână. Ei vor învăța cum să se conecteze, în ce mod și ce motivează fiecare persoană. În acest fel oamenii învață psihologia, și din psihologie ei ajung să simtă sufletul în interiorul lor.

Acesta este modul în care ne vom conecta sufletele. Vom începe prin atingerea următorului grad de existență, gradul de “vorbitor”, gradul uman (Adam), care este similar (Domeh) cu Creatorul, așa cum este scris: “Întoarce-te, Israele, la Domnul, Dumnezeul tău “(Osea 14: 1).

[1] Cuvântul, Mișkenot, derivă din cuvântul Mișkenut (mizerie), dar, de asemenea, de la cuvântul, Sakanah (pericol).

Glosar

Concluzie, sau încheierea Torei

Aceasta se referă la încheierea îndrumării. Este sfârșitul primelor corectări în pregătirea noastră, în timpul cărora obținem prima corecție, după care vom intra în țara lui Israel, în cazul în care vom continua corecțiile. La această concluzie experienăm prima corecție în cele 248 de organe ale noastre și cele 365 de tendoane,sau  613 dorințe. Se numește “a dărui pentru a dărui” sau “gradul de deșert”.

Binecuvântare

O binecuvântare este revărsarea în jos a luminii superioare asupra materiei noastre, vieții noastre. Este imposibil de a executa orice corecție sau ceva bun în lume, dacă nu vom merge împreună cu lumina superioară, care este operatorul și făptuitorului.

Există un eseu foarte frumos în “Introducere la Cartea Zohar”, numit “Eseul literelor”, care explică faptul că Tora trebuie să înceapă cu litera Bet, deoarece numai în lumina superioară care vine de la Creator, gradul de Bina, putem face corectări.

Trib

La fel ca și corpurile noastre care constau din diferite organe, cum ar fi creierul, inima, ficatul, rinichii și plămânii, “corpul sufletului” este format din douăsprezece părți primare, cunoscute sub numele de Hei-Vav-Yod-Hey (HaVaYaH), în fiecare dintre ele sunt trei linii. Pentru că HaVaYaH este format din patru litere, dacă le înmulțim cu trei linii în fiecare literă, obținem douăsprezece părți.

120

120 este de 3 ori 40. Fiecare Parțuf (față), fiecare suflet, se împarte în trei părți: Roș (cap), Toch (interior), Sof (final). Corecția completă în Roș, Toch, Sof, este de patruzeci de ani, care este gradul de Bina. Am devenit corectat prin gradul de Bina, prin binecuvântare.

Moarte

Atunci când o persoană se oprește folosind gradul curent și urcă la gradul următor, se consideră moarte. Gradul anterior este considerat ca fiind mort, deoarece nu mai este utilizat.

Lider

Acesta este Roș (cap) al gradului, ca un cap. Israel este numit “liderul lumii”. Israel conține litere ale cuvintelor ebraice, Li-Roș (am Roș). Un lider este gândul, intenția care conduce, și totul este judecat după intenție.

Din surse:

Explicarea originii sufletului

Acum vom explica problema originii sufletului. S-a spus că este o parte a lui Dumnezeu de Sus. Am întrebat: „Cum și în ce diferă forma sufletului de Lumina Lui Simplă, care o desparte de Cel Întreg?” Acum putem înțelege că într-adevăr există o mare diferență de formă în ea. Deși El conține toate formele imaginabile, totuși, după cuvintele de mai sus, găsim o formă care nu este cuprinsă în El, și anume forma voinței de a primi, căci pentru cine ar primi El?

Cu toate acestea, sufletele, ale căror creații au apărut pentru că El voia să le încânte, ceea ce este Gândul creației, au fost impresionate în mod necesar de această lege a lipsei tânjirii și a dorinței de a primi Abundența Lui. Aici diferă de El, deoarece forma sa s-a schimbat de la El. S-a explicat deja că o esență corporală este separată și tăiată de forța mișcării și a depărtării locației, iar o esență spirituală este separată și tăiată de disparitatea formei.

Măsura disparității formei determină distanța dintre ele. Dacă disparitatea formei devine o opoziție completă de la o extremă la alta, ele devin complet separate și tăiate, până când nu se mai pot hrăni una de la cealaltă, deoarece sunt considerate străine una față de alta.

Cabala pentru student, “Studiul celor zece Sfirot”, Partea I punctul 15

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts